Innhold

Trivselsprogrammet

Et aktivitetsprogram for barne- og ungdomsskoler hvor mobbefrie trivselsledere legger til rette for økt aktivitet i storefriminuttene.Trivselslederne ved Langset skole sørger for at elevene har gode aktiviteter å velge mellom i friminuttene.

Vår skole har siden 2011 brukt Trivselsprogrammet, og er svært fornøyd med det. Programmet er en del av skolens arbeid for å forebygge mobbing.

Skolen har utarbeidet egen handlingsplan mot mobbing, etablert i samarbeid med FAU og Senter for atferdsforskning, ZERO.

Trivselsprogrammets mål er å:
● fremme økt og mer variert lek og aktivitet i langfriminuttene
● legge til rette for at elever skal kunne bygge gode vennskapsrelasjoner
● redusere konflikter blant elever
● fremme verdier som inkludering, vennlighet og respekt

Les mer om trivselsprogrammet på Trivselsleder.no

Den kulturelle skolesekken

Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal satsing. Det er et samarbeidsprosjekt mellom Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet. Ordningen er finansiert gjennom spillemidler fra Norsk Tipping og kommunale midler. 
Gjennom Den kulturelle skolesekken får barna oppleve profesjonelle utøvere innen visuell kunst, musikk, litteratur, film, teater og kulturarv. Den kulturelle skolesekken i Eidsvoll er et samarbeid mellom kultur og skole og en integrert del av hverdagen i Eidsvoll-skolene.

DKS Program 2019/2020

1. trinn: Dans og bibliotek 19. september 2019

Dans:

Vi utforsker dansens spennende uttrykk og musikkens rytmer.
Ballett, jazz, hip hop og break!
Velkommen til danseverksted med Mona Stubsveen Bråten, ballettpedagog og gründer av Eidsvoll Ballettsenter.

Bibliotek:

Bli kjent med biblioteket. Høytlesning og eventyrformidling.
Biblioteket sender ut lånekortskjemaer på forhånd, slik at de elevene som ikke har lånekort, kan få det når de kommer til biblioteket. Dette forutsetter at skolene leverer de ferdig utfylte skjemaene (med foreldre eller foresattes underskrift) inn til biblioteket noen dager før skolene kommer på besøk. Dette fordi det tar litt tid for oss å registrere hvert enkelt skjema i bibliotekets lånerbase.

1. trinn: I grunnlovens hus med Riksløven 30. april 2020

Del 1
Den gamle Riksløven er fortsatt på Verket , nå som Grunnlovens og Eidsvollsbygningens vokter. Elevene blir tatt med inn i Eidsvollsbygningens mange spennende kriker og kroker. Her møter de den strenge husholdersken og den glemte adjutanten-og til slutt: selveste Riksløven. Riksløven forteller stolt om hendelsene i 1814 og hva som skjedde med han og Eidsvollsbygningen etter vårdagene i 1814. Gjennom Riksløvens øyne vil elevene få den spennende historien om hvordan den norske Grunnloven ble til.

Del 2
Riksløven har fortalt hvorfor vi feirer 17. mai: Fordi den norske grunnloven var ferdig 17. mai i 1814. I andre del skal elevene få øve seg til 17. mai med leker i parken.
Etter gjennomførte 17. mai-leker, vanker det kanskje en liten oppmerksom fra Riksløven til barna. Han vil nemlig gjøre en viktig avtale med dem…

2. trinn: I gamle dager 12. september 2019

På Eidsvoll bygdetun møter elevene husmannen som forteller om hva en husmannsplass er og om livet på en husmannsplass. Elevene får forskjellige arbeidsoppgaver som det var vanlig at barn på deres alder utførte rundt år 1900. På Opsahltunet blir elevene tatt imot av bakstekoner som lærer elevene å bake lefse som de steker på takke i grua. På en stasjon spikker elevene pølsespyd som de bruker når de steker pølse på bålet.Elevene får delta i gammeldagse leker.

3. trinn: Forfatterbesøk 23. januar 2020

Forfatteren Line Renslebråten forteller om bøkene sine, om hvordan det er å være forfatter og om hvordan hun jobber og tenker mens en bok blir til. Hun leser høyt fra noen av bøkene sine. 

4. trinn: Herskap og tjenere 24. oktober 2019

Årstallet er 1818 og familien Anker venter besøk av Karl Johan som skal overnatte på sin tur til Trondheim.
På kjøkkenet er tjenestefolket i gang med forberedelsene av måltidet og elevene får hjelpe til med å hakke grønnsaker, male kaffe og vaske opp. De lager også vassgraut som tjenestefolket skal spise.

Alle elever på 4. trinn i Eidsvoll kommune skal lære om herskap og tjenere i Eidsvollsbygningen på den tida grunnloven ble skapt her. Det var forskjellen på fattig og rik, nesten som om de levde i to ulike verdener.

Del 1
I Eidsvollsbygningen vil de få møte fru Hedvig Anker som viser fram sitt herskapelige hjem. Elevene er hennes gjester og blir behandlet deretter. Dannelsesidealene var annerledes for 200 år siden, men noe dannelse trenger vi fremdeles.

Del 2
I hovedbygningen på Eidsvoll jernverk var det en tjenerstab på omtrent ti personer. Elevene vil få treffe to av husets ansatte: Kokka og Peer tjener. Gjennom aktiv deltakelse vil elevene få oppleve hvordan det var å være tjener i 1814. Kanskje de også få smake på vassgrauten de har laget?

Forberedelser før elevene kommer til Eidsvollsbygningen:
Alle må ta med seg et forkle
Jentene må prøve å skaffe seg et sjal og kanskje en lang kjole
Guttene må prøve å skaffe ei dressjakke.

4. trinn: Fabeldyret

Det jobbes med at alle skolene skal få besøk av Linda J. Lothe og prosjektet Fabeldyret våren 2017.

5. trinn: Smaragdgruvene, 4.juni 2020

Dette er en spennende tur til Byrud gård som ligger ved Mjøsa. Der finner vi verdens mest sjeldne edelsten, smaragden. Elevene lærer om bergarter og mineraler, noe som passer inn i læreplanen for 5.trinn.
På stabburet på tunet er det utstilling av mineraler og bergarter fra gruveområdet, mens gruvene ligger ca 1 km fra gårdstunet.
Guidene tar elevene med inn i gruvene i grupper på 10-20 elever. Der må elevene ha på hjelm som deles ut av guidene. Guidene forteller om gruvas historie, om geologien og hjelper til med å lete etter smaragder og andre mineraler ute på tippene ved Mjøsa. De viktigste mineralene de finner er kvarts, muskovitt, feltspat, pyritt og fluoritt og elevene er med på å bestemme arten.

5. trinn: kino, 11. februar 2020

Det settes opp skolekino i Panorama for alle elever på 5. trinn. 

6. trinn: Visuell kunst, 6. februar 2020 

Street art har de siste årene blitt et verdensomspennende og svært populært kunstnerisk uttrykk. Samtidig er det et nyttig pedagogisk og kunstnerisk verktøy, og PEACETU street art workshop skal vekke ungdoms nysgjerrighet utover det pedagogiske, og gjøre dem i stand til å transformere sin virkelighet med en kunstnerisk bevissthet. Aktiviteten fordrer samarbeid og kreativitet, og skaper et rom for fellesskap over en ny inspirerende opplevelse, der både gutter og jenter blir like engasjerte. Sammen med PEACETU garanteres en eksplosjon av farger!

PEACETU er kunstnernavnet til den brasilianske street art kunstneren Rodrigo Vitorio Lisboa (1977). Han vokste opp i Salvador (Brasils 3. største by) der han tidlig startet å utforske graffitikunsten. Rodrigo opererer i ulike former inspirert av street art.
Han arbeider med både store vegger, skulpturer og lerreter, og har lang erfaring som kunstnerisk leder for barn og unge i både Brasil og Norge, hvor han nå bor. Han har en Bachelor i Produktdesign fra Høgskolen i Oslo og Akershus, og har det siste året
turnert i blant annet Oppland, Hedmark, Østfold, Vestfold, Trondheim, Troms i tillegg til Miniøya og Mela-festivalen i Oslo.

7. trinn: Vi lærer å danse vals, 20. november 2019

Vals er en selskapsdans og folkedans i 3/4 takt utført primært i tett posisjon.
Valsen ble først moderne i Wien rundt 1780-tallet og spredte seg til mange andre land i år etter. Valsen, og spesielt den lukkede posisjon, ble eksemplet for skapelse fra mange selskapsdanser. Etterhvert har nye varianter blitt utviklet, inkludert en rekke typer folkedans og ballsalsdanser. Engelsk vals er en av de fem standarddansene i selskapsdans.

Skolekonsert: "Amadeus - et musikalsk eventyr", 8. oktober 2019
Talentiade

Skolen arrangerer talentiade for elevene på våren.

Skolebibliotek

Hver onsdag er det friminuttsbibliotek hvor elevene kan låne bøker samt sitte og lese. På nettsiden til skolebiblioteket finnes oversikt over alle bøkene vi har.


Publisert: 26.01.2017 11:43:42
Sist endret: 26.01.2017 11:43