test

Budsjett i Eidsvoll kommune – en krevende situasjon

I likhet med de fleste kommuner står Eidsvoll kommune overfor en krevende, men nødvendig prosess for å sikre kommunens økonomisk- og finansielle bærekraft på kort og lang sikt. Det handler om endrede rammebetingelser, økende kostnadsnivå, høye renter og vedvarende ubalanse mellom inntekter og utgifter, samt demografiske endringer. Administrasjonen jobber med detaljbudsjett, for å identifisere aktuelle innsparingstiltak og investeringsbudsjett fram til kommunedirektøren legger frem forslag til Budsjett/Handlings- og økonomiplan 2026 – 2029, 11. november. Formannskapet behandler budsjettsaken 2. desember og Kommunestyret sluttbehandler budsjett 2026 og handlings- og økonomiplan 2026-29 i sitt møte 16. desember.

Sist oppdatert: 14.09.2025 13:37 | Publisert: 03.09.2025 15:22:55

Små personer balanserer på toppen av en stabel med mynter.

Kommunens budsjett blir vedtatt i Eidsvoll kommunestyre 16. desember.

Foto: Adobe Stockphoto

Budsjettprosessen følger samme årshjul hvert år

Planen for budsjettprosessen vedtas allerede i februar, strategiseminar gjennomføres i mars, nøkkeltall presenteres hvert år i april/mai og rammesak i juni med påfølgende detaljbudsjettering i løpet av høsten. Statsbudsjettet presenteres i oktober og da har administrasjonen under en måned på å ferdigstille kommunedirektørens budsjettforslag, som blir lagt fram for politisk behandling i november/desember.

Hvordan kan du følge med på budsjettprosessen?

De viktigste datoene for politisk behandling av kommunens budsjett er:

  • 16. september: Kommunestyremøte, forslag til investeringsbudsjett legges fram. 

  • 11. november: Kommunedirektørens budsjettforslag presenteres. 

  • 2. desember: Formannskapet kommer med sin innstilling.

  • 16. desember: Kommunestyret vedtar budsjettet for 2026. 

Du kan se møter i kommunestyret og formannskapet på Kommune-TV  og finne sakspapirer under Politiske møter på Eidsvoll kommunes nettside: eidsvoll.kommune.no

Involvering av kommunens ledere og ansatte

Ledere og ansatte i oppfordres til å bidra med forslag til innsparingstiltak i egne enheter/kommunal- og stabsområder og følge med på administrative prosesser og politiske behandlingen av budsjett- og handlingsplan.

- Budsjettet er kommunens viktigste styringsverktøy. Jeg er opptatt av at ansatte være kjent med og være involvert i prosessen. Hovedtillitsvalgt- og verneombud har månedlige møter med kommunedirektør, hvor økonomi og budsjettarbeidet står som fast punkt på agendaen. Ledere har ansvar for å holde sine ansatte orientert om prosessen, samtidig som at ansatte oppfordres til å delta på allmøter og følge med på kommunens nettsider, forklarer kommunedirektøren.

Det handler om å sikre gode nok tjenester til innbyggerne over tid

For å kunne gjenopprette økonomisk balanse, og sikre økonomisk- og finansiell bærekraftig drift for Eidsvoll kommune, i tråd med handlingsregler og kommunestyrets vedtak om brutto driftsresultat på 1,75 %, er det behov for omstillinger og innsparinger med en samlet ramme i intervallet 100 – 150 millioner kroner. Dette vil medføre krevende tiltak, som vil få merkbare konsekvenser for både innbyggere og ansatte. Samtidig er dette nødvendig for at Eidsvoll kommune skal kunne levere gode nok tjenester til kommunens innbyggere også i fremtiden.

Rammesaken som legger premissene for neste års budsjett ble behandlet av Kommunestyret i juni. Her ble følgende vedtak fattet:
1. Kommunedirektøren bes fremme et forslag til Budsjett/Handlings- og økonomiplan 2026 – 2029 med et netto driftsresultat på minimum 1,75 % av sum driftsinntekter gjeldende for alle år i perioden.
2. Kommunedirektøren bes i løpet av september 2025 om å fremme forslag til investeringsbudsjett for 2026 – 2029.
3. For å sikre en helhetlig finansiell risikoprofil for Eidsvoll kommunes finansielle forvaltning av aktivasiden bes kommunedirektøren om at det i forbindelse med utarbeidelse av strategi for bruk av bufferfond og premiefond, samt risikoprofil i pensjonsforvaltningen (jfr. kommunestyresak 25/56), også vurderer kommunens risikoeksponering i forvaltningen av E-verksfondet.
4. Kommunedirektør skal rigge sitt budsjett rundt en alternativ løsning for barneavlastingen og at Pålsejordet fortsetter med full drift med demensomsorg ut handlingsplanperioden.
5. Rammesaken for øvrig tas til orientering.