Dobbeltsporet Venjar-Langset offisielt åpnet
Mandag 23. oktober var det offisiell åpning av Bane NORs 13,5 km med dobbeltspor på strekningen Venjar-Eidsvoll stasjon-Langset. Det ble høytidelig markert med chartret tog for spesielt inviterte med påfølgende arrangement i Panorama kulturhus i regi av Bane NOR.
Stian André Kuznetsoff, Konstituert kommunikasjonsansvarlig | Sist oppdatert: 04.03.2024 09:47 | Publisert: 23.10.2023 15:45:26
VY tog langs perrongen på Eidsvoll stasjon
Foto: Stian André Kuznetsoff og Sissel-Beate Wiik /Eidsvoll kommune
Nå er dobbeltsporet på strekningen Venjar - Langset offisielt åpnet
Mandag 23. oktober foretok samferdselsminister Jon-Ivar Nygård den offisielle åpningen av det nye dobbeltsporet mellom Venjar og Langset. Begivenheten fant sted på Eidsvoll stasjon. Toget tok de inviterte med på en guidet tur fra Eidsvoll Verk stasjon, over Minnevika bru og til Espa hvor toget snudde og returnerte til Eidsvoll stasjon for offisiell åpning.
Minnevika bru er 836 meter lang, og med det den lengste jernbanebruen i Norge. Enn så lenge. Tangenvika bru i Stange kommune vil overta som den lengste jernbanebruen når den står ferdig med 1040 meter 2027, nær 240 meter lengre enn Minnevika. Inntil da vil grunnlovsbyda ha den lengste jernbanebruen.
Første offisielle oppdrag som ordfører
For Nina Kristengård var åpningen av dobbeltsportet det første offisielle oppdrag som ordfører.
Selv bor jeg et lite steinkast fra Eidsvoll stasjon, og mener selv jeg ikke kan bo mer sentralt - kun 10 minutter fra resten av verden.
Les ordførerens tale fra åpningen her
Kjære innbyggere i Eidsvoll, ærede gjester og alle jernbaneentusiaster!
I dag markerer vi en historisk dag for Eidsvoll og for hele regionen. Åpningen av nytt dobbeltspor til Langset representerer ikke bare en forbedring av vår infrastruktur, men også en viktig milepæl i vår felles reise mot en bærekraftig og fremtidsrettet transportløsning.
Jernbanen har en sentral plass i Eidsvolls historie. Da jernbanen mellom Christiania og Eidsvoll åpnet i 1854, som den første jernbanestrekningen i landet, fikk dette stor betydning for handel og transport i området. Hovedbanen forbandt hovedstaden vår med Eidsvoll, og markerte begynnelsen på en ny æra for transport i Norge. Over tid har jernbanen vært med på å forme vårt samfunn, fremme handel og gjøre reiser enklere og raskere for alle.
Det nye dobbeltsporet vi i dag åpner er ikke bare en utvidelse av vår jernbaneinfrastruktur, men også et symbol på Eidsvolls kontinuerlige engasjement for vekst, innovasjon og bærekraft. Med denne utvidelsen kan vi forvente raskere, mer effektive og punktlige togforbindelser, som gagner både pendlere, næringsliv og turister.
Dette prosjektet vil også bidra til en reduksjon av veitrafikk og dermed redusere vårt karbonavtrykk. Det vil også skape nye muligheter for lokal økonomisk vekst, da bedre transportforbindelser ofte tiltrekker seg investeringer og nye bedrifter.
Til slutt vil jeg takke alle som har vært involvert i dette prosjektet, fra planleggere til ingeniører og arbeiderne. Deres dedikasjon i hardt arbeid har gjort denne dagen mulig.
Selv bor jeg et lite steinkast fra Eidsvoll stasjon, og mener selv jeg ikke kan bo mer sentralt – kun 10 minutter fra resten av verden!
Dette er en betydningsfull dag for Eidsvoll og la oss se frem til de mange mulighetene det nye dobbeltsporet vil bringe vår region!
GRATULERER MED DAGEN!
Video av bropasseringen og bildeserie
Foto: Sissel-Beate Wiik og Stian André Kuznetsoff /Eidsvoll kommune