Overgang til ny opplæringslov
Her finner du informasjon om overgang til ny opplæringslov, og særlig om tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging i skolen.
Sist oppdatert: 18.09.2024 19:05 | Publisert: 15.04.2024 10:50:46
Overgang til ny opplæringslov
- Her kan du lese opplæringsloven (på lovdata) slik den er gjeldende fra 1.8.2024
- Her finner du utfyllende informasjon om arbeidet med ny opplæringslov, hva som er nytt, hvilke ord og begreper som endres samt saksbehandling i overgangsfasen fra gjeldende til nytt lovverk.
Tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging (kapittel 11)
All saksbehandling skjer til enhver tid etter gjeldende lovverk per dato.
Hovedregelen er ifølge § 11-1. Tilpassa opplæring
«Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at opplæringa er tilpassa, det vil seie at elevane får eit tilfredsstillande utbytte av opplæringa uavhengig av føresetnader, og at alle skal få utnytta og utvikla evnene sine. (…)».
Dette gjelder alle elever i alle fag.
Skolen skal kontinuerlig vurdere om elevene har tilfredsstillende utbytte av opplæringa, som vil si at lærere må melde ifra til rektor dersom det er tvil om en elev har tilfredsstillende utbytte (Opplæringsloven § 11-2). Denne bekymringen drøftes i Tilretteleggingsteam (TiT) på skolene i Eidsvoll kommune, og det settes inn tiltak som skal prøves ut og evalueres før en eventuell henvisning til PPT.
For de yngste elevene (1. – 4. trinn) skal kommunen sørge for intensiv opplæring for elever som ikke har forventet progresjon i lesing, skriving eller regning. Dersom det er det beste for eleven, kan denne intensive opplæringa gis som eneundervisning (§ 11-3).
Dagens rett til spesialundervisning er i ny opplæringslov delt i tre ulike rettigheter (§ 11-4, § 11-5 og § 11-6).
Om rektor skal fatte vedtak om personlig assistanse (§ 11-4) og/eller fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler (§ 11-5) vil avhenge av behovet og tilgjengelige ressurser i klassen, det ordinære tilbudet, samt omfanget av behovet hos den enkelte elev. Et slikt vedtak fattes uten sakkyndig vurdering.
Krav om sakkyndig vurdering
Når rektor fatter vedtak om individuell tilrettelegging (§ 11-6), skal sakkyndig vurdering fra PPT legges til grunn. PPT skal da også vurdere helheten for elevens opplæringstilbud, som vil si behov for fysisk tilrettelegging og personlig assistanse i tillegg.
Spesielt for overgang til nytt lovverk
«For at PP-tjenesten skal slippe å bruke tid på å skrive sakkyndige vurderinger våren 2024, som skal ligge til grunn for vedtak etter ny lov og som ikke krever sakkyndig vurdering, kan kommunen eller fylkeskommunen la være å henvise disse sakene til PP-tjenesten. Dette vil imidlertid gjelde saker hvor det er helt klart at eleven kun har behov for personlig assistanse og/eller fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler» (Utdanningsdirektoratet, 21.2.2024).
En praktisk konsekvens av dette for våren 2024 er at vi i Eidsvoll kommune ikke sender gjentatte henvisninger som omhandler elever med IOP i sosiale ferdigheter som blir fulgt opp av assistent.
Kommunal forskrift til opplæringsloven
Den nye opplæringsloven krever at alle lokale forskrifter kunngjøres. Det skal også fastsettes noen flere lokale forskrifter enn i dagens lov. Kommuner og fylkeskommuner må ha hørt, vedtatt og kunngjort sine forskrifter etter ny opplæringslov innen 1. august 2024 (Utdanningsdirektoratets nettsider).
Administrasjonen i Eidsvoll kommune sender kapitlene 1, 2, 3, 5 og 6 i kommunal forskrift til opplæringsloven på offentlig høring. Alle som ønsker det, kan gi innspill med høringsfrist 10. mai 2024.
Se mer informasjon om høring og svar på høring fra disse sidene.