Tidlig innsats og ansattes kompetanse er nødvendig for å sikre gode tjenester
Hva er situasjonen i dag og hva må til for å møte innbyggernes behov for kommunens helse- og omsorgstjenester i årene som kommer? Dette var tema for en samling med både ansatte i Eidsvoll kommune og representanter for innbyggerne 18. september.
Sist oppdatert: 25.09.2024 22:29 | Publisert: 25.09.2024 18:58:10
Workshop i Eidsvoll rådhus
Foto: Eidsvoll kommune
– Vi står allerede i en situasjon hvor vi må kutte utgifter raskt. Samtidig øker behovet for kommunens tjenester drastisk i årene som kommer. Jeg er opptatt av å gi innbyggerne i Eidsvoll best mulige tjenester og ta vare på våre ansatte til tross for tøffe økonomiske rammer. Den kompetansen vi har innen helse- og omsorgstjenestene er verdifull, understreker kommunalsjef, Nina Dahl Martinsen.
Her kan du lese hele statusbrevet til kommunalsjef
Eidsvoll drifter økonomisk og er rause med tjenester i hjemmet
For å få et godt beslutningsgrunnlag og gjøre riktige prioriteringer er det gjort en kartlegging av nåsituasjonen. Agenda Kaupang har bistått i analysene, som ble presentert for de ansatte på seminaret. De viser blant annet at Eidsvoll kommune drifter mange viktige tjenester til en lavere kostnad enn sammenliknbare kommuner. Det gjelder blant annet helsetjenester, barnevern og skoler.
Boligtilbud som tar høyde for at befolkningen lever lenger og skal kunne klare seg hjemme er mangelfullt og vi trenger flere ulike typer boliger. Vi bruker også i liten grad teknologi i hjemmetjenestene.
Analysen viser at kommunen har mange sykehjemsplasser i forhold til antall innbyggere. Det er også en høyere andel av befolkningen i Eidsvoll som mottar hjemmesykepleie og praktisk bistand enn i kommuner vi sammenlikner oss med.
Dette er bare noen av svært mange resultater av analysearbeidet, som sier noe om hvordan situasjonen er i Eidsvoll i dag.
Innsatstrappa - Tidlig innsats betyr mer effektivitet og mindre inngripen i innbyggernes liv
Kommunen jobber med det som kalles en helhetlig innsatstrapp. Analysearbeidet startet våren 2024 og kommer til å fortsette utover høsten og vinteren.
Kommunen har nå kartlagt hvert trinn i trappa. De laveste trinnene beskriver tilbud som i liten grad griper inn i innbyggers liv. Det kan være gode kommunale møteplasser, som for eksempel ungdomsklubber eller andre fritidstilbud. Jo lenger opp i trappen vi beveger oss, jo mer omfattende og kostbare er tiltakene, som for eksempel spesialiserte plasser på institusjon.
Kommunen ønsker å finne gode tiltak på de laveste nivåene. På denne måten kan man redusere behovet for mer inngripende, omfattende og mer kostbare tiltak lenger opp i trappa.
Nå gjenstår å kartlegge behov for kapasitet og ressurser i tjenestene. Hele organisasjonen i fellesskap skal bli enig om hvordan disse trinnene ser ut i Eidsvoll.
Opptatt av å ta vare på ansatte
Prognosene helse- og omsorgstjenestene i Norge viser at det vil bli mangel på kompetanse og arbeidskraft.
-Derfor er det ekstra viktig å ta vare på de ansatte i en økonomisk krevende situasjon, sier kommunalsjef Martinsen. Hun sier at kommunen er opptatt av å involvere de ansatte på en god måte i de endringene vi står overfor. Dersom det blir nødvendig å redusere antall årsverk ønsker vi at det skal løses ved omdisponering av personell og naturlig avgang.
Sammen om nye måter å jobbe på
Dette er et viktig prosjekt for hele kommunen og engasjementet er stort. Kommunedirektør Anne Olen Aasen understreker at det må gjennomføres en dreining til mer forebygging og tidlig innsats. En viktig erkjennelse er at helse- og mestringstjenestene ikke kan klare å finne veien videre og bygge det nye alene. Hele kommune må involveres og stå sammen om den samfunnsendringen Eidsvoll skal møte. Den 18.9. ble derfor den første av tre utviklingssamlinger arrangert, med rundt 60 deltakere fra alle kommunal-områder, stabsenheter og innbyggerrepresentanter.