Tryggere skolevei og større grøntarealer på Råholt
Den foreslåtte områdereguleringsplanen, som inkluderer en områdemodell for Råholt sentrum, legger blant annet til rette for å finansiere «Råholtrunden» og en bypark. Råholtrunden er en sammenhengende gang- og sykkelrute rundt Råholt sentrum, som bidrar til en tryggere skolevei for mange barn og unge.
Sist oppdatert: 27.11.2024 10:00 | Publisert: 27.11.2024 09:19:51
Ny sykkelsti og bypark kan gi innbyggerne større og tryggere utearealer
Foto: Eidsvoll kommune
Kombinasjonen av sykkelvei og bypark vil gi både store og små større og bedre grøntarealer for rekreasjon og fritidsaktiviteter.
Hovedutvalg for samfunn og næring behandlet Områdereguleringsplan for Råholt sentrum 26. november: Møteoversikt - Eidsvoll kommune Utvalget innstiller til vedtak i kommunestyret 10. desember.
- Vi ser for oss at Råholtrunden kan bidra til at flere går og sykler til skole og jobb. Den kan gi mange barn en sikrere skolevei og bidra til et mer miljøvennlig og bærekraftig nabolag, sier virksomhetsleder kommunalforvaltning, Tonje Bekkadal Eik.
Områdemodellen legger til rette for å finansiere sykkelvei, parker og mye mer
Områdereguleringen for Råholt setter krav til utviklingen i Råholt sentrum med behov for oppgradert infrastruktur, som veier, gang- og sykkelveier, grønnstruktur, parker, områdelekeplasser og annen teknisk infrastruktur. Den åpner for utbygging av ca. 402.000 kvadratmeter med bolig og næringsarealer, noe som kan gi over 3300 boliger.
- områdemodellen for Råholt beskriver hvordan tiltak som blant andre sykkelsti og bypark kan finansieres gjennom et spleiselag mellom kommunen og utbyggerne innenfor sentrumsplanen, forklarer Bekkadal Eik.
Områdemodellen er i første omgang tenkt gjennomført over en 15-års periode. Det er estimert at rammen som legges til grunn i denne perioden er cirka 136.000 kvm. Det resterende potensialet, som er på omkring 266.000 kvadratmeter, vurderer man å utvikle senere. Det er viktig at rammen som legges til grunn i områdemodellen er så realistisk som mulig, da det økonomiske bidraget fastsettes etter dette.
- Dersom det gis tillatelse til oppføring av boligprosjekter utenfor sentrumsplanen, kan dette skape konkurranse for utbyggingsprosjekter innenfor sentrum, slik at det vil blir vanskeligere og ta lengre tid å få bidrag til fellestiltakene i sentrum, legger hun til.
Hovedtrekkene i områdeplanen
• Tilrettelegger for utvikling av sentrum: disponerer arealer for ny sentrums-, bolig og næringsbebyggelse.
• En helhetlig utvikling: Fastsetter arealutnyttelse og byggehøyder for nye byggeområder.
• Et samlet mobilitetskonsept: arealer for ny teknisk infrastruktur for et hensiktsmessig transportmønster for syklende, gående, kollektiv-, vare- og personbiltrafikk.
• Byliv og trivsel: Areal avsatt til grønnstruktur, parker, møteplasser og friområder.
• Folkehelse og trygghet: et samlet nettverk og gange og sykkel, inkludert et nytt hovednett for sykkel
• Tar vare på Råholts historie og kvaliteter: delområder og enkelt objekter med bevaring
• Områdemodell som koordinerer fellestiltak og den enkeltes plikter: reguleringsbestemmelser, rekkefølgekrav og føringer for oppfølging på detaljreguleringsnivå.
• Lokal utvikling: nye grep for å etablere et kulturelt tyngdepunkt og bypark i sentrum.
lternative forslag til budsjett
Råholt er i stor utvikling og trenger en samlet plan for sentrum
Siden forrige plan for Råholt sentrum, for over 25 år siden, har Råholt opplevd en stor kontinuerlig vekst og vokst sammen med Sagmoen til ett tettsted. Fortetting rundt knutepunkt, kort reisetid og mindre transportbehov, har blitt en viktig faktor i dagens byutvikling, hvor det samtidig skal ivaretas et sentrum som skal tilby et levende handelsmiljø og bidra til innbyggernes livskvalitet. Det trengs gode møteplasser til et sosialt liv; det trengs grønne rom til opphold og lek; det trengs trygge ferdselsårer for myke trafikanter – skolebarn, ungdom, voksne og eldre.
Derfor trengs en samlet plan for Råholt sentrum. En områderegulering er en kommunal plan som er mer detaljert enn både kommuneplanen og en ev. kommunedelplan. En detaljert områderegulering gjør arbeidet med påfølgende detaljregulering enklere. Samtidig kan den danne rammer for å sikre gjennomføring og finansiering av offentlig infrastruktur.