Kontakt
Besøksadresse: Rådhusgata 1, 2080 Eidsvoll
Post adressert til Eidsvoll kommune - går til Dokumentsenteret/arkivtjenesten.
NB! Sensitive opplysninger skal ikke sendes pr. e-post.
NB! Vi oppfordrer både privatpersoner og virksomheter til å benytte denne måten å sende dokument trygt inn til oss.
Eidsvoll kommune (skriv gjerne avdeling etter kommune), postboks 90, 2081 Eidsvoll
Du har nå funnet ut at det du skal bygge er søknadspliktig og at du kan søke selv (at det ikke er et krav om ansvarlig søker).
Vi anbefaler at du følger Direktoratet for byggkvalitet sin veileder slik at du sender inn en komplett søknad. Dette kan spare både tid og penger.
Åtte steg fra ide til ferdig søknad
Under følger forklaring på hvordan du søker kommunen om byggetillatelse.
Det første du må gjøre når du skal søke kommunen om en byggetillatelse er å bestille situasjonskart og naboliste på kommunens nettside. Du mottar da følgende:
Bestil situasjonskart og naboliste her
Kartet du får tilsendt gir viktig informasjon om blant annet plassering av vann- og avløpsledninger, og det er derfor viktig at du benytter dette kartet.
Ved innsending av søknad om tiltak (tiltak = det du skal bygge) skal du etter byggesaksforskriften (SAK10) § 5-4 sende med situasjonsplan som viser hva du skal bygge og hvor du skal bygge.
Situasjonsplanen lager du på situasjonskartet du har kjøpt. Om du har et situasjonskart fra en tidligere byggesak er det ikke sikkert at du kan bruke det om igjen. Situasjonskartet skal ikke være eldre enn ett år, da det til enhver tid skal ta utgangspunkt i det nyeste, beste og mest nøyaktige kartgrunnlaget kommunen har.
Tiltaket du skal søke om tegnes inn på situasjonskartet.
Skal du sette opp noe som krever at du søker om byggetillatelse, skal naboene vanligvis ha beskjed.
Du skal varsle de naboene og gjenboerne som står på den mottatte nabolisten.
Det er flere måter å sende ut nabovarsel på. Disse fire leveringsmåtene kan kombineres:
Vent minst to uker fra nabovarsel er sendt ut, slik at naboene har mulighet til å komme med merknader.
Naboene skal sende de eventuelle merknadene til deg, slik at du kan kommentere dem før alt sendes samlet til kommunen.
Se mer informasjon på sidene til Direktoratet for byggkvalitet:
Digital søknad
Bransjen jobber med å utvikle digitale søknadsløsninger for privatpersoner. Foreløpig er det laget en digital løsning for søknad om bruksendring og nabovarsling. Link til løsningen finner du her:
Søknad via e-post eller på papir
Du finner søknadsskjemaer på siden til Direktoratet for byggkvalitet:
Her er en generell huskeliste over de dokumenter som skal legges ved en byggesøknad:
Eventuelt:
Søknaden kan sendes på e-post til: postmottak@eidsvoll.kommune.no
Eller på papir til: Eidsvoll kommune, byggesak, postboks 90, 2081 Eidsvoll
Søknader på papir kan også leveres i resepsjonen på rådhuset.
Digital søknad
Bransjen jobber med å lage digitale søknadsløsninger for privatpersoner. Norkart har laget en løsning for søknad om bruksendring og nabovarsling. Prøv tjenestene her: Søknad om Bruksendring og digital nabovarsling.
Det finnes arealplaner for alle eiendommer i kommunen. Det kan være både kommuneplanens arealdel og lokale reguleringsplaner som gjelder for din eiendom. Planene viser hvordan eiendommen din kan brukes, og er juridisk bindene.
Hvis du ønsker å bygge, dele, rive eller endre noe som er i strid med planene, må du søke om dispensasjon.
En dispensasjon kan i utgangspunktet gjelde hvilken som helst lov og forskrift. Regelverket som gjelder dispensasjoner finner du i kapittel 19 i plan- og bygningsloven.
En dispensasjonsøknad er både dyr og tidkrevende og selv med en god søknad er det ikke sikkert den blir godkjent. Sett deg derfor godt inn i hva prosessen innebærer og om det er nødvendig.
En dispensasjon er et unntak.
Alle arealplaner har vært gjennom en omfattende politisk prosess, hvor naboer, interesseorganisasjoner og andre berørte har hatt mulighet til å påvirke.
En plan skal være forutsigbar slik at alle vet hva som gjelder i sitt område. Derfor skal kommunen kun unntaksvis gi dispensasjon.
En dispensasjon endrer ikke en plan, men gir deg tillatelse til å fravike planen i det konkrete tilfellet søknaden din gjelder.
Du kan få dispensasjon dersom:
Begge disse vilkårene må være oppfylt for at kommunen kan vurdere å gi dispensasjon.
Det er søkers ansvar å utarbeide en godt begrunnet dispensasjonssøknad. Kommunen ikke kan legge vesentlig vekt på subjektive hensyn.
I søknaden må du fortelle hva du søker dispensasjon fra. Søknaden må begrunnes, og skal skrives på et eget ark. Du må varsle naboer og gjenboere før du sender en dispensasjonssøknad til kommunen.
Søknaden om dispensasjon kan sendes i forkant eller sammen med byggesøknaden.
En dispensasjon kan være permanent eller midlertidig. Hvis dispensasjonen kun er gitt for en begrenset periode, må det utførte arbeidet fjernes eller endres når dispensasjonsperioden har gått ut.
Gebyr for behandling av dispensasjonssøknader etter plan- og bygningsloven kapittel 19 faktureres fullt ut, uavhengig av avslag eller godkjennelse for omsøkt tiltak.
Hvor mye det koster er avhengig av størrelsen på tiltaket, antall dispensasjoner det søkes om og om de må sendes til uttalelse til for eksempel fylkeskommunen eller statsforvalteren.
Gjør deg kjent med gebyrene i kommunens gebyrregulativ før du søker. Gebyrregulativet finner du under "Priser og gebyrer". For dispensasjoner er det "Gebyrregulativ for kommunal forvaltning" kapittel 3, § 3-16 som gjelder.
Informasjonsskrivet er utarbeidet av Norsk kommunalteknisk forening.
Dispensasjonsveilederen er laget av Fylkesmannen i Oslo og Akershus i samarbeid med Akershus fylkeskommune, og er ment å være en hjelp til saksbehandlere i dispensasjonssaker. Den er laget for å vise hvilke vurderinger kommunen må gjøre i behandlingen, og hvilken dokumentasjon som skal følge saken. Dette er informasjon som også vil være svært nyttig for deg som skal søke.