Postadresse

Post adressert til Eidsvoll kommune - går til Dokumentsenteret/arkivtjenesten.

Vanlig epost

post@eidsvoll.kommune.no

NB! Sensitive opplysninger skal ikke sendes pr. e-post.

Sikker sending

Sikker innsending

NB! Vi oppfordrer både privatpersoner og virksomheter til å benytte denne måten å sende dokument trygt inn til oss.

Vanlig fysisk post

Eidsvoll kommune (skriv gjerne avdeling etter kommune), postboks 90, 2081 Eidsvoll

Kontakt

Besøksadresse: Rådhusgata 1, 2080 Eidsvoll

Innhold

Bestill situasjonskart og naboliste

Det første du må gjøre når du skal søke kommunen om en byggetillatelse er å bestille situasjonskart og naboliste på kommunens nettside. Du mottar da følgende:

  • Plananalyse
  • Kommuneplankart
  • Reguleringsplankart
  • Situasjonskart
  • Naboliste

Bestil situasjonskart og naboliste her

Kartet du får tilsendt gir viktig informasjon om blant annet plassering av vann- og avløpsledninger, og det er derfor viktig at du benytter dette kartet.

Ved innsending av søknad om tiltak (tiltak = det du skal bygge) skal du etter byggesaksforskriften (SAK10) § 5-4 sende med situasjonsplan som viser hva du skal bygge og hvor du skal bygge.

Situasjonsplanen lager du på situasjonskartet du har kjøpt. Om du har et situasjonskart fra en tidligere byggesak er det ikke sikkert at du kan bruke det om igjen. Situasjonskartet skal ikke være eldre enn ett år, da det til enhver tid skal ta utgangspunkt i det nyeste, beste og mest nøyaktige kartgrunnlaget kommunen har.

Tiltaket du skal søke om tegnes inn på situasjonskartet.

Situasjonsplanen (situasjonskart med planlagt tiltak tegnet inn) skal vise: 
  • ønsket tiltak markert med farge 
  • utvendige mål på tiltaket 
  • forslag til sokkelhøyde på tiltaket (frittliggende tiltak)
  • avstand til nabogrense 
  • avstand annen bebyggelse 
  • avstand midt vei 
  • avstand til vann- og avløpsledninger
  • arealbruk for parkering og oppholdsareal ute
  • byggets møneretning

Nabovarsel

Skal du sette opp noe som krever at du søker om byggetillatelse, skal naboene vanligvis ha beskjed.

Et nabovarsel skal inneholde følgende:
  • En beskrivelse av hva du har tenkt til å gjøre. Du må være så tydelig at naboer og gjenboere kan vurdere om de blir berørt av planene dine.
  • Varselet skal inneholde den samme dokumentasjonen som byggesøknaden.
  • Dersom det du vil gjøre krever dispensasjon, må du oppgi det.
  • Du må oppgi en frist for når du skal ha mottatt eventuelle merknader fra naboene. Fristen må være på minst to uker etter at nabovarselet er sendt og de har fått nødvendig dokumentasjon.

 

Du skal varsle de naboene og gjenboerne som står på den mottatte nabolisten.

Det er flere måter å sende ut nabovarsel på. Disse fire leveringsmåtene kan kombineres:

Leveringsmåter
  1. Digital nabovarsling via Altinn
    • Svarfristen begynner å løpe fra datoen du sender varselet. Naboen trenger ikke svare. Som dokumentasjon holder det med kvittering på at du har sendt varselet via Altinn.
  2. Personlig overlevering
    • Leverer du nabovarselet på døra, kan naboen signere med en gang på at de har mottatt varselet. Har ikke naboen innvendinger, kan de samtidig signere på at de samtykker til byggeplanene. Varselet er gyldig når naboen har signert på mottatt varsel.
  3. Sende e-post eller sms
    • Varselet er kun gyldig hvis mottaker bekreftet at varselet er mottatt. Automatisk svar holder ikke. Hvis naboen bekrefter å ha mottatt varselet, gjelder svarfristen fra tidspunktet du sendte varselet.
  4. Sende rekommandert
    • Svarfristen begynner å løpe fra datoen på kvitteringen, uansett hvor lang tid det tar for naboen å motta varselet. Naboen trenger ikke svare på varselet. Posten må kvittere for hvem du har varslet, for at varselet skal være gyldig.

Vent minst to uker fra nabovarsel er sendt ut, slik at naboene har mulighet til å komme med merknader.

Naboene skal sende de eventuelle merknadene til deg, slik at du kan kommentere dem før alt sendes samlet til kommunen.

Se mer informasjon på sidene til Direktoratet for byggkvalitet:

Send nabovarsel

Fyll ut søknaden

Digital søknad

Bransjen jobber med å utvikle digitale søknadsløsninger for privatpersoner. Foreløpig er det laget en digital løsning for søknad om bruksendring og nabovarsling. Link til løsningen finner du her:

Tjenester for privatpersoner

Søknad via e-post eller på papir

Du finner søknadsskjemaer på siden til Direktoratet for byggkvalitet:

Søknadsskjemaer


Publisert: 05.01.2021 14:27:36
Sist endret: 14.11.2023 12:31