test

Elevenes skolemiljø

Her finner du informasjon om arbeidet med elevenes skolemiljø og eventuelt hvor du kan finne mer informasjon.

Elevenes skolemiljø

Skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle. Et raust og støttende læringsmiljø er grunnlaget for en positiv kultur der elevene oppmuntres og stimuleres til faglig og sosial utvikling. Et systematisk arbeid er avgjørende for å skape et trygt og godt skolemiljø (Utdanningsdirektoratet).

For å få til dette arbeidet i praksis utvikler kommunen stadig rutiner og kvalitetskontroll for å sikre at vi ivaretar alle elevene på best mulig måte. Kommunens retningslinjer for arbeid med elevenes skolemiljø kan du laste ned i sin helhet.

Arbeid med elevenes skolemiljø

I det følgende vil du kunne lese litt om ulike arenaer, hvilket nivå og hvem som har ansvar for arbeidet med elevenes skolemiljø. De viktigste faktorene for å forebygge mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering er blant annet:

  • Et kontinuerlig arbeid for å bygge gode relasjoner mellom voksen og elev, og mellom elever
  • Et kontinuerlig arbeid for et inkluderende miljø og en inkluderende kultur
  • Systematisk kartlegging av skolemiljøet og gode prosedyrer for å følge opp
  • Elevmedvirkning; involvering av elevene i deres eget læringsmiljø

Det daglige arbeidet med skolemiljøet er også forebyggende arbeid. Vi vet at elevenes læring i større eller mindre grad avhenger av hvordan de har det. Denne opplevelsen av hvordan du har det er subjektiv, og som vi vet, så kan den skifte ofte. Det viktigste skjer hver dag.

I tillegg til den subjektive opplevelsen hos hver enkelt av elevene, så må alle også forholde seg til hverandre. Sosial læring gjennom arbeid med fag er derfor en svært viktig faktor for å skape et godt læringsmiljø. Det finnes mange måter for skolen og lærerne å legge til rette for dette, og en viktig faktor for å lykkes er elevmedvirkning.

Relasjoner mellom voksen og elev og mellom elever er en annen faktor som er viktig. I Eidsvoll kommune arbeider alle skolene med utviklingsarbeid innenfor et overordnet tema; Læringsledelse. Dette benevnes også ofte som klasseledelse, og du kan lese mer om hva det består av blant annet på Utdanningsdirektoratets nettsider og på nettsidene til Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger.

Alle skolene har sitt ordensreglement som skal revideres jevnlig og som skal ta utgangspunkt i Eidsvoll kommunes vedtatte ordensreglement for grunnskolene.

Barn og unges viktigste arenaer for utvikling er hjemme og på skolen. Hver for seg har hjem og skole stor betydning for barn og unge, og samarbeidet mellom disse to arenaene har en innvirkning i seg selv (Utdanningsdirektoratets nettsider).

Et godt samarbeid mellom skole og hjem er en viktig forutsetning for at barn og unge skal få et godt læringsmiljø. Se på disse sidene for mer informasjon knyttet til ulike råd og utvalg som er med å ivareta samarbeidet gjennom året.

Eidsvoll kommune har et læringsmiljøteam bestående av miljøteraputene fra seks av våre ti skoler, samt to pedagogiske veiledere fra PPT og skole. Teamet koordineres av rådgiver i skoleadministrasjonen, og henvendelser til læringsmiljøteamet rettes dit.

Læringsmiljøteamet skal bistå skolen i arbeid med å fremme, forebygge og gjenopprette trygge læringsmiljø for klasser og trinn og kan være en drøftingspartner så vel som å tilby ulik form for støtte og veiledning.

Hva sier opplæringsloven?

I opplæringslovens Kapittel 12 Skolemiljøet til elevane er skolens aktivitetsplikt hjemlet.

§ 12-1 Verkeområde for kapittelet

Dette kapittelet gjeld for skolen, leksehjelpordninga og skolefritidsordninga.

§ 12-1

§ 12-2. Retten til eit trygt og godt skolemiljø

Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring.

§ 12-2

§ 12-3. Nulltoleranse og førebyggjande arbeid

Skolen skal ikkje godta krenkjande oppførsel, som til dømes mobbing, vald, diskriminering og trakassering.

Skolen skal arbeide kontinuerleg for at alle elevane skal ha eit trygt og godt skolemiljø.

§ 12-3

§ 12-4. Plikt til å sikre eit trygt og godt psykososialt skolemiljø (aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt)

Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på korleis elevane har det, og om mogleg gripe inn dersom nokon krenkjer ein elev.

Alle som arbeider på skolen, skal melde frå til rektor dersom dei får mistanke om eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø. Det gjeld også når ein elev seier sjølv at ho eller han ikkje har det trygt og godt. Skolen skal snarast undersøkje saka og rette opp situasjonen med eigna tiltak. Rektor skal melde frå til kommunen eller fylkeskommunen i alvorlege tilfelle.

Skolen skal lage ein skriftleg plan for tiltaka i ei sak. I planen skal det stå

a. kva problem tiltaka skal løyse
b. kva tiltak skolen har planlagt
c. når tiltaka skal gjennomførast
d. kven som skal gjennomføre tiltaka
e. når tiltaka skal evaluerast

Skolen skal dokumentere kva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikta etter første til andre ledd, i den forma og det omfanget som er nødvendig.

§ 12-4

§ 12-5. Skjerpa plikt til å melde frå dersom ein som arbeider på skolen, krenkjer ein elev

Dersom ein som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at ein annan som arbeider på skolen, krenkjer ein elev, skal vedkommande straks melde frå til rektor. Rektor skal melde frå til kommunen eller fylkeskommunen, med mindre meldinga er openbert grunnlaus.

Dersom ein som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at ein i leiinga ved skolen krenkjer ein elev, skal vedkommande melde frå til kommunen eller fylkeskommunen direkte.

§ 12-5

§ 12-6. Statsforvaltaren si handheving av plikta til å sikre eit trygt og godt psykososialt skolemiljø i enkeltsaker

Dersom ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø, kan eleven eller foreldra melde saka til statsforvaltaren etter at saka er tatt opp med rektor.

Statsforvaltaren skal avgjere om plikta til å rette opp situasjonen med eigna tiltak etter § 12-4 andre ledd og plikta til å lage ein skriftleg plan etter § 12-4 tredje ledd er oppfylt. Dersom saka ikkje er tatt opp med rektor, det er under ei veke sidan ho vart tatt opp eller eleven ikkje lenger går på den aktuelle skolen, skal statsforvaltaren avvise saka, om det ikkje er særlege grunnar til å behandle ho.

Kommunen og fylkeskommunen skal utan hinder av lovfesta teieplikt leggje fram alle opplysningar som statsforvaltaren meiner må til for å greie ut saka.

Kjem statsforvaltaren til at skolen ikkje har oppfylt plikta til setje inn eigna tiltak etter § 12-4 andre ledd eller plikta til å lage ein skriftleg plan etter § 12-4 tredje ledd, kan statsforvaltaren påleggje kommunen eller fylkeskommunen å rette forholdet. Dersom saka elles vil bli unødig forseinka, eller dersom det er grunn til å tru at kommunen eller fylkeskommunen ikkje kjem til å rette forholdet, kan statsforvaltaren vedta kva skolen skal gjere for at eleven skal få eit trygt og godt skolemiljø. Statsforvaltaren kan vedta reaksjonar etter skolereglane, jf. § 10-7, eller vedta at ein elev skal byte skole, jf. § 13-2.

Avgjerda til statsforvaltaren er eit enkeltvedtak. Statsforvaltaren skal setje ein frist for gjennomføringa av vedtaket og følgje opp saka.

§ 12-7. Det fysiske miljøet

Alle elevar har rett til ein arbeidsplass som er tilpassa behova deira. Skolen skal innreiast slik at det leggjast til rette for dei elevane ved skolen som har nedsett funksjonsevne.

Departementet gir forskrift om saksbehandlinga av saker som gjeld det fysiske skolemiljøet etter §§ 12-2 og 12-7. I slike saker gjeld ikkje § 29-1.

§ 12-7

Skolen er avhengig av av at elever og foresatte sier i fra raskt når noen ikke har det trygt og godt på skolen.

Si i fra til skolen eller meld i fra her.

For ansatte i Eidsvollskolen

Prosedyre Kapittel 12 Skolemiljøet til elevane

Alle ansatte i Eidsvollskolen arbeider etter Prosedyre for aktiviteteplikten - elevenes skolemiljø, som ligger tilgjengelig i TQM - Kvalitetssystem for Eidsvoll kommune. I TQM kan man også melde om avvik dersom prosedyrer ikke følges. 

Vedlagt denne prosedyren er maler for varsel og aktivitetsplan som skal sikre dokumentasjon i henhold til siste delplikt i aktivitetsplikten. Trykk på symbolet for binders til venstre for ID på prosedyren for å finne vedleggene.

Retningslinjer i arbeid med elevenes skolemiljø

I 2022 har skoleeier utarbeidet et dokument med retningslinjer for arbeidet med elevenes skolemiljø og aktivitetsplikten. Dette er ment som støtte til arbeidet og samtidig en sikring om lik og oppdatert informasjon.

I retningslinjene finnes informasjon om hva aktivitetsplikten innebærer for oss som er ansatt i skole. I tillegg finnes tips til hvordan de ulike delpliktene kan se ut eller gjennomføres i praksis.

Dokumentet finnes tilgjengelig som vedlegg til prosedyren.

Publisert: 29.06.2022 14:58:52
Sist endret: 19.12.2024 12:16

Publisert: 29.06.2022 14:58:52
Sist endret: 19.12.2024 12:16

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?