IKT i skolen
Digital skolehverdag
Strategi for digitalisering
Eidsvoll kommunes strategi for digitalisering ble vedtatt av kommunestyret i 2021.
Høsten 2019 startet skoleeier opp arbeidet med å utvikle en strategi for digitalisering. Det var et uttrykt ønske fra politikere å få en slik strategi, og det sammenfalt med eget behov for å samle trådene fra alt arbeidet som er gjort inn i en felles plan for fremtidens skole i kommunen.
Skoleåret 2019-2020 møttes et nettverk bestående av kommunens rektorer sammen med lærere for å utvikle en kommunal strategi for digitalisering, samt å utveksle erfaringer og lære i fellesskap. Dette arbeidet kom godt i gang før skolene ble stengt i mars, og ga skolene støtte til perioden med hjemmeundervisning.
Etter perioden med hjemmeundervisning ønsket politikerne at vi høsten 2020 skulle innhente erfaringer fra både elever, foresatte og ansatte før strategi for digitalisering i Eidsvollskolen skulle fullføres. Etter innhenting av data, ble strategien skrevet ferdig før den ble vedtatt av kommunestyret den 9. mars 2021 (KS - 21/29). Du kan se hele strategien ved å gå videre til denne siden.
Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK)
Utdanningsdirektoratet har gjennomført en stor metaanlayse av digitalisering innenfor skole og utdanning på verdensbasis. Det vil si at de har samordnet eksisterende forskning på feltet. Dette store forskningsarbeidet har resultert i et rammeverk med beskrivelse av lærernes nødvendige kompetanse som ligger tilgjengelig på Utdanningsdirektoratets hjemmesider.
Eidsvoll kommunes strategi for digitalisering viser til dette rammeverket sammen med læreplanverket når det gjelder hvilken kompetanse henholdsvis lærere og elever skal jobbe mot. Arbeidet blant ansatte i skolen tar utgangspunkt i hvilken kompetanse elvene skal oppnå. Rammeverket som Utdanningsdirektoratet har jobbet frem, har nettopp tatt inn over seg faktorer knyttet til læring for elever og utviklingen av et teknologisk samfunn. Videre gir den en beskrivelse av hvilken kompetanse lærerne bør tilegne seg for å kunne legge best mulig til rette for elevenes læring.
Kvalifiserte lærere er en forutsetning for læring. I tillegg må både ansatte og elevene ha tilgang til utstyr og digital infrastruktur for at opplæring av digitale ferdigheter skal kunne skje.
Digitalt utstyr i skolene
I Eidsvollskolen har det vært 1 : 1 dekning med digitale enheter siden oppstart av skoleåret 2022/2023. Kommunestyret gjorde et vedtak på 1 : 1 dekning og satte av midler i tillegg til at skoleeier har søkt og fått midler fra Utdanningsdirektoratet.
Det er gjort litt ulike valg på skolene ut i fra eksisterende kompetanse i bruk av iPad/PC. Det er allikevel en felles enighet om at de yngste elevene bruker iPad, mens de eldre elevene bruker PC som arbeidsverktøy. Skillet går etter fjede- eller femtetrinn.
De nye læreplanene inneholder også kompetansemål i fire fag som stiller krav til bruk av programmering i ulike former. Derfor har skoleeier kjøpt inn utstyr til alle skolene. Noe av utstyret som vil finnes ved alle skolene er Super:bit (Micro:bit med diverse tilbehør), Cricut Maker (vinylskjærer, 2D-printer) og Blue-bots for de yngste elevene.
Skoleeier søkte og fikk midler fra Den Teknologiske skolesekken i 2020 til innkjøp av utstyr til programmering i skolen. Det er også søkt om ytterligere midler i 2021.
Denne digitale satsingen skal bidra til MER OG BEDRE LÆRING for elevene og gi drahjelp i arbeidet med å realisere læringsmålene i det nye læreplanverket.
Bruk og utlån av digitale enheter
I Eidsvollskolen vil vi arbeide videre med god klasseledelse og vurdering for læring som sentrale pedagogiske prinsipper i det teknologirike klasserom. Vi skal bruke digitale verktøy, læremidler og ressurser i lys av digitaleferdigheter og teknologi i alle fag.
Det vil innebære at nettbrett og PC:
- benyttes slik at elevene kan være aktive og medvirkende i egen læring og i vurdering av egen læringsprosess
- utnyttes til læringsfremmende dialog, samhandling og samskaping mellom lærer - elev og elev- elev
- benyttes som verktøy for å oppnå målene knyttet til læreplanverket LK20.
Ved utdeling av enhet gjennomgås dokumentet Informasjonsskriv om utlån av digital enhet i Eidsvollskolen.
Elevene er pålogget den digitale enheten med sin skolekonto, og enheten har et unikt serienummer.
Elevene har skolekonto i Microsoft 365 og benytter benytter Feide for sikker pålogging for skolearbeid.
Ofte stilte spørsmål
Her vil du finne svar på ofte stilte spørsmål. Dersom du ikke finner svar på akkurat det du lurer på, så ber vi deg sende en henvendelse til skolen.
Hva er Feide?
Feide er den nasjonale løsningen for sikker innlogging og datadeling i utdanning og forskning. Med Feide får brukere trygg og riktig tilgang til en rekke digitale tjenester med ett brukernavn og passord.
Elever får Feide-bruker når de er registrert i skolens systemer med norsk fødselsnummer.
(DUF-nummer og D-nummer fungerer frem til elevene får norsk fødselsnummer).
Hva er skolekonto?
Elevene har skolekonto i Microsoft365 som er Feidebrukernavn@digirom.no.
Passordet er personlig og knyttet til Feidebrukeren.
Hvordan bytter jeg passord?
Elever og ansatte kan endre passord for alle Feide-tjenester og skolekontoen i Microsoft365 ved å logge inn på mega.efeide.no
Elever må kontakte skolen om de har glemt passordet. Les mer om brukerstøtte for Feide.
Hvorfor skal elevene bruke så mye tid på skjerm?
Bruk av digitale ressurser, hjelpe- og læremidler skal være et tilskudd til de pedagogiske virkemidlene vi har for å øke elevenes lærelyst, motivasjon, mestring og læring.
Læremidler og arbeidsmåter velges med tanke på å tilpasse undervisningen og søke et størst mulig læringsutbytte for elevene. Dette kan like gjerne foregå uten bruk av skjerm, selv om skjermen er tilgjengelig i klasserommet.
Rådene fra Helsedirektoratet om begrensinger av skjermtid gjelder for passiv skjermbruk, og ikke den pedagogiske bruken av digitale læremidler til skolearbeid.
Har vi som foresatte ansvar for læringsbrett eller PC?
Elevene og foresatte har ansvar for å ta vare på og sørge for at nettbrett eller PC er i orden og kan brukes i opplæringen på skolen og ved hjemmearbeid.
Ifølge Skadeerstatningslovens §§ 1-1 og 1-2 kan foresatte være pliktige til å betale erstatning for ødelagt undervisningsmateriell, dette gjelder også for læringsbrett og PC.
Tap av læringsbrettbrett eller PC, eller skade på det, lader eller deksel meldes kontaktlærer umiddelbart.
Hvordan installeres appene på læringsbrett og PC?
Elevene får tilgang til et utvalg applikasjoner gjennom Firmaportalen. Dette styres gjennom et management-system. Elevene har i tillegg tilgang til nettbaserte Feide-tjenester som skolen har lisens på.
Elevene har ikke tilgang til Appstore og kan heller ikke benytte AppleID på nettbrett. På PC har elevene ikke tilgang til Microsoft Store.
Hvorfor har dere så få apper på læringsbrettene?
Skolene har fokus på produksjon, samhandling og STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte). Det er derfor noen få, men kraftige applikasjoner som støtter opp under dette. Bruk av Book Creator og Skoleskrift i kombinasjon med Microsoft 365 står derfor sentralt.
Skal læringsbrettene og PC leveres inn til skolene i ferien?
Læringsbrett og PC leveres inn i sommerferien, men kan beholdes av elevene i de kortere feriene i løpet av skoleåret.
Må læringsbrett eller PC være med hjem?
Det viktige er at læringsbrett og PC er tilgjengelig for eleven på skolen. Det er ikke noe i veien for at læringsbrett og PC oppbevares på skolen.
Hvorfor ble leasing valgt i stedet for kjøp?
Eidsvoll kommune har inngått leasingavtaler som går over tre år av gangen. Dette gjør det enklere å ha oppdatert utstyr, samt at vi har en enkel mulighet til å bytte mellom PC, læringsbrett og eventuell chromebook.
I tillegg følger det med serviceavtale når man leaser.
Hva gjør skolen for å unngå digital mobbing?
Skolene har fokus på digital dømmekraft og godt nettvett og har regler for bruk av internett. Eidsvoll kommunes og den enkelte skoles ordensreglement gjelder for bruk av digitale enheter. Digitale krenkelser håndteres gjennom å følge med, varsle, undersøke og sette inn egnede tiltak i henhold til ordensreglementet.
Hvorfor er dere så strenge med passord og koder?
Det er viktig for Eidsvoll kommune å synliggjøre for elever og foresatte at bruk av digitale enheter medfører et stort ansvar. Å verne om sitt eget passord og sin egen kode er en del del av dette arbeidet.
Hvordan ivaretas personvernet til eleven gjennom bruk av apper og skytjenester?
Eidsvoll benytter tjenester med Feide-pålogging. En av de viktigste fordelene med Feide er at sluttbrukernes personvern styrkes. Dette fordi Feide gir kontroll på dataflyten. Feide gjør det mulig for sluttbrukere og vertsorganisasjoner å holde oversikt over hvilke tjenester som mottar hvilke data, på tross av en stadig økende mengde digitale tjenester.
Det gjennomføres risiko- og sårbarhetsanalyser før nye applikasjoner eller skytjenester tas i bruk.
Hvordan beskytter dere barn mot skadelig innhold på nett?
I Eidsvoll forholder vi oss til veilederen fra UDIR. Teknologien kan hjelpe med å fjerne uønsket innhold, men skolen må fortsatt ha fokus på nettvett hos barna, slik at de blir rustet til å håndtere situasjoner hvor de får treff på skadelig innhold. Det er viktig å ha et samarbeid med foreldrene, slik at de også kjenner til dette.
Har skolene internettfilter på læringsbrett og PC?
Ja. Utdanningsdirektoratet anbefaler å bruke nettfilter for elever, og beskriver tekniske løsninger for skjerming i form av begrenset-innhold-modus og internettfilter. Vi har aktivert dette for enhetene våre elever benytter.
Kripos-filteret er aktivt på både læringsbrett og PC, det oppdateres automatisk gjennom appen Defender og gjelder uavhengig av hvilket nettverk elevene benytter. I tillegg er det filter med blokkering av bestemte søkeord og for vokseninnhold.
Merk at et teknisk filter aldri er noen garanti. Et godt samarbeid mellom skole og hjem om veiledning under bruk av læringsbrett eller PC er derfor viktig.
Hva med skolebøker - skal iPad eller PC erstatte dagens skolebøker på papir?
En digital enhet er et verktøy. Den er valgt med tanke på kreativ produksjon og variasjon i undervisningen. Noen skoler velger å erstatte engangsbøker. Det ene alternativet kan ikke fullt ut erstatte det andre, og det vil være pedagogiske vurderinger som ligger til grunn for valg av læremidler. Digitale ferdigheter er en av de grunnleggende ferdighetene i læreplanverket.
Digitale ferdigheter er en av de grunnleggende ferdighetene i skolen. Digitale ferdigheter vil si å innhente og behandle informasjon, være kreativ og skapende med digitale ressurser, og å kommunisere og samhandle med andre i digitale omgivelser. Det innebærer å kunne bruke digitale ressurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver.
Hvordan skal foresatte følge opp lekser og skolearbeid?
Foresatte kan følge med på skolearbeidet gjennom å se på det sammen med elevene. Elevene logger på med sin bruker og viser arbeidet til foresatte. Flere av skolene publiserer oversikt over skolearbeid til foresatte i Vigilo.
Hvordan unngår vi for mye skjermtid?
Helsedirektoratet har generelle råd om skjermtid:
"Spesiell oppmerksomhet bør rettes mot passiv skjermtid på fritiden. Med passiv skjermtid menes tid foran tv, nettbrett, pc eller mobiltelefon som innebærer lite eller ingen form for fysisk aktivitet, bevegelser eller samhandling.
Skjermtid kan variere mellom passiv bruk og mer aktiv skjermbruk som eksempelvis spill som innebærer aktivitet, spill hvor man utforsker omgivelsene eller spill som er kognitivt utfordrende. Aktiv skjermtid som inkluderer aktiviteter vil ikke omfattes av dette rådet.
Begrensinger av skjermtid bør ikke gå ut over pedagogisk bruk av digitale læremidler til skolearbeid"
Når læringsbrett eller PC sendes med hjem, er det for å gjøre hjemmearbeid definert av skolen.
Hva med stråling fra trådløse nettverk?
If følge direktoratet for strålevern og atomsikkerhet er det ikke vitenskapelig grunnlag for å anbefale å fjerne eller erstatte trådløse nett med kablet nett.
Hvordan unngår vi "nettbrett-nakker"?
Først og fremst er det viktig å ikke sitte for lenge av gangen. Ta hyppige pauser og varier sittestillingen. For å unngå unødvendig statisk belastning er det best om læringspbrett eller PC er på et bord. For nakken er det best å ha skjermen litt på skrå. Pass også på at det ikke er unødig belastning på fingre og håndledd.
Elevene trenger fysisk aktivitet!
Ja, elevene trenger fysisk aktivitet, og kanskje mer nå enn noen gang. Bruk av skjerm er ikke i veien for fysisk aktivitet, og Helsedirektoratet har råd for barn og unge om å begrense tiden i ro.
M365 og Teams - Digital dømmekraft
Skolene i Gardermoregionen benytter Microsoft Office 365 (M365) for alle elever. M365 gir elevene en skybasert konto med tilgang til epost og Teams, samt verktøy som tekstbehandling, regneark og presentasjonsprogram. Teams er et sentralt verktøy for samarbeid og kommunikasjon i M365-pakken. Teams er navet for mange av verktøyene elevene bruker. Programvaren er tilgjengelig uavhengig av både tid og sted.
Samfunnet er i rask endring, dette tar Fagfornyelsen (læreplanen) innover seg. Skolen blir utfordret på kjerneverdier som blant annet livsmestring, demokratiforståelse, bærekraft, kreativitet, kommunikasjon og samhandling. For å kunne møte lærerplanen på dette kreves det hjelp og støtte i teknologien.
Med bevisste og kompetente skoleledere og lærere vil digitale verktøy kunne gi økt læring og tilføre en merverdi. Elevene skal oppleve praktisk, variert og relevant undervisning av høy kvalitet, tilpasset sine evner og forutsetninger. Elever skal lære seg å lære. Det utfordrer oss til å tenke nytt og bredere i valg av læringsverktøy og læringsressurser, slik at elevene rustes til aktivt å kunne delta og bidra i samfunnet.
Læreplanen sier blant annet at «God dømmekraft hos den enkelte er nødvendig for å ivareta personvern og respekt for privatlivet. Elevene må øves i å opptre hensynsfullt og utvikle bevissthet om egne holdninger. Ulike kommunikasjonsformer og bruk av teknologi både beriker og utfordrer det sosiale miljøet». Videre sier læreplanen at «Skolen skal lære elevene å utvise dømmekraft når de ytrer seg om andre, og sørge for at de lærer å samhandle på forsvarlig vis i ulike sammenhenger...»
Kommunikasjonsverktøyene i Teams vil være viktige for elevene når de skal trene på disse målene.
Skolens ansvar er å sørge for at foreldre og foresatte får nødvendig informasjon om elevenes skolegang. Men en god og tillitsfull dialog er et gjensidig ansvar. Vi oppfordrer derfor foresatte til også, å engasjere seg i elevens digitale liv og etterspørre hvordan eleven har hatt det på nett i dag. Sammen vil vi da kunne utvikle gode og trygge digitale elever.
Avgangselever 10. trinn: FEIDE-konto – Digirom
- Når du slutter på skolen, vil kontoen din på Digirom avsluttes. Kontoen avsluttes siste skoledag. Det betyr at du må lagre det du vil ta vare på et annet sted. Dersom du har synkronisert OneDriven din med pc, vil du ha tilgang på filene dine på Digirom.no frem til denne datoen.
- Dersom du ikke har noen annen konto å flytte filene til, kan du for eksempel lagre filene dine på en minnepenn.
Eksamen 10. trinn 2024 - nettbaserte hjelpemidler
Under skriftlig eksamen vil elevene ha tilgang til følgende utvalgte nettressurser:
Ordbøker
Andre hjelpemidler
- Korrekturavdelingen - nettstedet for deg som ønsker å skrive riktig
- Norsksidene
- Hvordan skrive gode tekster? (Riksmålsforbundet)
- Språkrådet
- Kildekompasset
- Store norske leksikon
- Encyclopedia Britannica
- Resources for learning English (EF)
- Matematikk.org (begreper)
- Forskning.no - nettavis om norsk og internasjonal forskning
- Statistisk sentralbyrå
- NDLA - Nasjonal digital læringsarena
Bildebank
Andre lisensierte ressurser som er tilgjengelig
Campus Inkrement, Brettboka, Smartbok, skolen.cdu, Aunivers, Elevkanalen, Skolestudio, Unibok.
Nettressursene er valgt ut og vurdert i henhold til Utdanningsdirektoratets føringer for eksamen.
Du kan lese mer om eksamen på Utdanningsdirektoratets sider
Praktisk informasjon om digital eksamen
Nytt fra og med eksamen 2020 er at elevene selv skal legge inn topptekst, bunntekst og formatere teksten (skriftstørrelse, skrifttype, linjeavstand, sidenummerering). Formateringskravene endres fra år til år og beskrives i eksamensoppgaven.
Eksempler på tidligere formateringskrav for eksamensfagene ligger på Utdanningsdirektoratets nettsider under "Finn eksamensoppgaver". Vær oppmerksom på at kravene ofte skiller seg fra fag til fag.
Skolene må sikre at elevene har kompetanse i å formatere tekst og legge til topp og bunntekst i henhold til eksamensoppgavens gitte krav før eksamen.
Endre Feide-passord
Det anbefales at passord til Feide byttes regelmessig. Her bytter du ditt Feide-passord (Velg: "Logg inn" øverst i høyre hjørne)
Bruksanvisning for bytte av Feide-passord
Plagiatkontroll
Skolene i kommunen skal ta i bruk verktøyet Turnitin for plagiatkontroll. Verktøyet ligger i Teams.
Tidligere har lærerne brukt plagiatkontroll gjennom itslearning, men nå tar de i bruk Turnitin fordi elever og lærere har begynt å bruke Teams.
Hva brukes plagiatkontroll til?
Formålet med plagiatkontroll er å gi lærerne et verktøy slik at de kan vurdere elevenes arbeid mer effektivt og gi dem støtte til å veilede elevene i bruk av digitale kilder.
I læreplanen for skole står det at elever skal kunne tilegne seg, behandle og vurdere informasjon fra digitale kilder, utøve kildekritikk og bruke kildehenvisning.
Det er viktig å presisere at formålet med verktøyet ikke er å avdekke fusk, men å styrke elevenes kompetanse når det kommer til kildebruk, bruk av referanser og opphavsrett. Det er ikke anledning til å benytte resultatene fra plagiatkontroll i forbindelse med fastsetting av ordenskarakter.
Kun for ungdomsskolen
Verktøyet skal kun brukes ved ungdomsskolen.
Slik fungerer Turnitin
Eleven laster inn oppgaven til lærer i Teams. Hvis lærer har haket av for at man ønsker å bruke verktøyet på oppgaven, gjør Turnitin en scan av teksten mot andre tekstdatabaser for å sjekke hvor store likheter teksten har med andre tekster.
Databasene Turnitin gjør oppslag mot er en skoledatabase som inneholder tidligere innleverte elevarbeider fra kommunene. Elevarbeidene slettes når eleven går ut av grunnskolen. I tillegg gjør verktøyet oppslag mot andre baser på internett, for eksempel Store norske leksikon og daria.no.
Når verktøyet har gjort en scan, mottar lærer en rapport av teksten. Rapporten gir en poengsum og viser hvilke deler av teksten som er lik databasene man har gjort oppslag mot. På denne måten blir det tydelig om elevene har brukt andre kilder, og i hvor stor grad teksten er kopiert eller skrevet med egne ord.
Tekster som ikke egner seg for plagiatkontroll
Når læreren deler ut en tekstoppgave, bestemmer læreren om det skal brukes plagiatkontroll på oppgaven.
Personlige tekster egner seg ikke for bruk av plagiatkontroll. Grunnen er at disse tekstene kan inneholde personopplysninger om eleven, som igjen lagres i skoledatabasen.
Hvis elevene vet at læreren skal bruke plagiatkontroll på oppgaven, må eleven derfor vurdere hvor personlig man skal være i teksten sin.
Behandling av personopplysninger
I plagiatkontroll behandles følgende personopplysninger: Elevens navn, brukernavn, epostadresse og tekstdokumentet elev leverer til lærer.