Bakgrunn og oppstart
Våren 2016 søkte kommunen Utdanningsdirektoratet om å bli realfagskommune. Hovedmotivasjonen for å søke var ønske om å øke samarbeidet på tvers av aldersgrupper, fra barnehage og ut grunnskolen, samt et mål om å styrke realfagskompetansen hos barn, ungdom og de ansatte i barnehager og skoler.
Det var arbeidet til Ludvigsenutvalget (NOU 2014:7 og NOU 2015:8) og Meld. St. 22 - Motivasjon - Mestring - Muligheter som lå til grunn for en nasjonal strategi for realfag i barnehage og grunnskoleopplæring Tett på realfag. Disse dokumentene lå også til grunn for Meld. St. 28 - Fag - Fordypning - Forståelse som var startskuddet for fagfornyelsen. I dag kjent som KL20 - altså det gjeldene læreplanverket.
Eidsvoll kommune ønsker å kunne tilby elevene et større læringsutbytte i realfagene, og vi mener at vi må se hele løpet fra barnehage til videregående skole for å få til dette. Lærere i kommunen deltar i etter- og videreutdanningen i matematikk. Ungdomsskolene i kommunene tilbyr realfagsrelaterte valgfag. Vi har mange gode lærere, men vi må utvikle en kollektiv kompetanse også i realfagene og grunnleggende ferdigheter.
Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter skal barnehagen bidra til at barna utvikler sin nysgjerrighet, kreativitet og evne til problemløsning. Det er i tillegg vektlagt at barnehagen skal arbeide med tall, former, mønster, størrelser og mål, sortering, plassering og orientering, avstander, vekt volum og tid, og begreper knyttet til alle disse.
Utforming av en realfagsstrategi
Et av kravene for deltakelse i satsingen Realfagskommuner var at kommunen utarbeidet en realfagsstrategi.
Strategiplanen ble skrevet av prosjektlederen for realfagsatsingen i samarbeid med en arbeidsgruppe bestående av virksomhetsledere og pedagogiske veiledere for barnehage og skole i kommunen, samt leder av PPT.
Det ble opprettet et realfagsnettverket bestående av en realfagsansvarlig fra hver av de 19 barnehagene og en ressursperson fra hver av de 10 skolene. Dette nettverket var sterkt involvert i arbeidet med utforming av planen, og særlig innsatsområdene. Eidsvoll videregående skole og den kommunale PPT var også representert i nettverket i tillegg til to veiledere fra Høgskolen i Oslo og Akershus, senere OsloMet.
Faglige forarbeider for realfagsatsingen og de nye læreplanene
Stortingsmelding 22, «Motivasjon – Mestring – Muligheter», har vært sentral i det nasjonale arbeidet med «Ungdomstrinn i Utvikling» som er den nasjonale satsingen for ungdomsskoleelever.
I NOU 2015:8, Fremtidens skole – Fornyelse av fag og kompetanser, anbefales fire kompetanseområder som grunnlag for prioriteringer når fagene skal fornyes. Disse fire kompetanseområdene er fagspesifikk kompetanse, å kunne lære, å kunne kommunisere, samhandle og delta, samt å kunne utforske og skape (NOU 2015:8). Det sistnevnte kompetanseområdet fremhever viktigheten av elevenes evne til å tenke kritisk, å kunne bruke problemløsningsstrategier og å reflektere. «I dagens læreplanverk er kritisk tenkning og problemløsning særlig knyttet til vitenskapelige metoder i naturfag og matematikk» (ibid, side 49). Det argumenteres for at dette er kompetanse som elevene trenger å bruke i alle fag for å kunne trekke logiske slutninger om et saksforhold ut i fra forskning, statistikk og annen informasjon. Vi mener at dette fokuset på systematisk tenkning vil påvirke realfagskompetansen i positiv retning. Det å forholde seg kritisk til kilder og ikke minst sammenlikne kildene vil være viktig i høyere utdanning og arbeid samt for deltakelsen i samfunnet for øvrig. De samme kompetansene er tatt med inn i Stortingsmelding 28 fra Kunnskapsdepartementet som legger føringer for endringer av Kunnskapsløftet fra 2006.
På samme måte må teoretiske fag og realfag ta opp kreativitet som en sentral kompetanse. Dette fordi kreativitet forutsetter dybdeforståelse eller gode ferdigheter i et fag, og dybdeforståelse er noe vi vil søke med våre barn og elever. «Et eksempel er at elevene må lære å tenke kreativt og prøve ut ulike løsninger for å kunne mestre komplekse problemer i matematikk» (Mevarech og Karamarski 2014 i NOU 2015:8, side 49).
Godt samarbeid mellom barnehage og skole er viktig for hvordan barna opplever overgangen fra å være barnehagebarn til å bli skoleelev. Kunnskapssenteret for utdanning anbefaler ulike aktiviteter for å lykkes med overgangen. Faglig samarbeid mellom barnehagelærere og lærere, og tilrettelegging for samarbeidsprosjekter mellom barnehage og skole er blant aktivitetene som anbefales. Realfagsprosjektet vil kunne bidra til begge.
Overordnet mål for arbeid med realfag i Eidsvoll kommune
Realfagsprosjektet skal bidra til at barn og unge utforsker, og tilegner seg kunnskap og ferdigheter i realfag, med motivasjon og glede. De som arbeider tettest på barn og unge skal mobiliseres, bevisstgjøres og forpliktes til å bidra til målet.
Dette målet sikter inn mot essensen av hvordan Eidsvoll kommune ønsker å se på realfagene. Et hovedfokus på utforsking og systematisk jobbing er sentralt for å holde nysgjerrigheten og motivasjonen oppe hos barn og unge.
Publisert: 08.02.2022 08:27:27
Sist endret: 09.04.2024 15:35