INNHOLD

Private avløpsanlegg og septik

Private avløpsanlegg

Som eier av en eiendom med privat avløpsanlegg/renseanlegg som slamavskiller, minirenseanlegg eller lukka tank kan du få pålegg om å koble deg til offentlige avløpsledninger eller bygge/oppgradere avløpsanlegget. 

Kommunen har tilsyn med alle eiendommer med privat avløpsanlegg, og vil sende ut varsel om hvilke tiltak som må gjøres for eiendommer som ikke tilfredsstiller dagens krav.

Oppgradering og etablering av nytt avløpsanlegg

Hvilken løsning som passer best for din eiendom, avhenger av bruksområde og lokale grunnforhold. Se mer om ulike renseløsninger på avlop.no. Kostnader for etablering og drift av anleggene varierer.

Valg av avløpsløsning skal gjøres i samråd med fagkyndig foretak.

Veileder for anleggseiere og foretak ved oppgradering av mindre avløpsanlegg

Dersom du er eier av et eldre avløpsanlegg som ikke oppfyller dagens krav til utslipp, vil du motta varsel og pålegg om oppgradering. I veilederne kan du lese om hvordan du skal gå fram når du får pålegg.

Veileder for anleggseiere ved oppgradering av mindre avløpsanlegg i Eidsvoll kommune.

Informasjon til huseiere som skal etablere eget renseanlegg

Norsk Vann Rapport 257/2020 - Etablering og drift av mindre avløpsanlegg – veiledning for huseier, foretak og kommune.

Handlingsplan, retningslinjer og forskrift

Handlingsplan for opprydding i avløp fra spredt bebyggelse 2017-2021.

Retningslinjer for oppgradering av avløpsanlegg i spredt bebyggelse.

Forskrift om utslipp av avløpsvann fra mindre avløpsanlegg.

Søknad om utslippstillatelse og tillatelse til å etablere avløpsanlegg

Alle som skal oppgradere sitt private avløpsanlegg må søke om ny utslippstillatelse etter forurensningsforskriften kapittel 12.

Det må også søkes om tillatelse etter plan- og bygningsloven § 20-1.

Søknad om utslippstillatelse og tillatelse til tiltak  

Skjemaer for byggesøknad 

Følgende vedlegg må sendes inn sammen med utslippssøknaden:

Vedlegg A: Dokumentasjon nøytral fagkyndig

Vedlegg C: Dokumentasjon av rensegrad og anlegg

Vedlegg D: Kart med plassering av anlegg

Vedlegg F: Berørte interesser

Vedlegg G: Nabovarsel og gjenpart av nabovarsel 

For behandling av søknad betales saksbehandlingsgebyr.

Det kan lønne seg å samarbeide med naboen

Det kan gi bedre renseresultater med samarbeid fordi det gir større mulighet for å plassere anlegget der det egner seg best, og i noen tilfeller kan man spare penger på å oppgradere til et fellesanlegg. 

Drift, vedlikehold og kontroll av private avløpsanlegg

For anleggstyper hvor det er krav om drifts- og vedlikeholdsavtale, skal årsrapport sendes kommunen innen 1. februar hvert år. Det er firmaet/anleggsleverandøren som står for årsrapporteringen.

Krav til drift, vedlikehold og kontroll finner du i forurensningsforskriften kapittel 12 og 13 og i utslippstillatelse for din eiendom.

Arkeologisk registrering i forbindelse med sanering av avløp i spredt bebyggelse

Hensikten ved en arkeologisk registrering knyttet til kloakksanering er å avklare forholdet til automatisk fredete kulturminner, forut for tiltak knyttet til kommunens arbeid med opprydding i spredt avløp. I den forbindelse ble det sommeren og høsten 2016 foretatt en arkeologisk registrering på alle eiendommer hvor det kan bli gitt et kommunalt pålegg om utbedring eller tilknytning til kommunale kloakkanlegg.

Rapporten fra den arkeologiske registreringen.

Presentasjoner fra informasjonsmøter før oppgradering i sone 1-6

Det kan gi bedre renseresultater med samarbeid fordi det gir større mulighet for å plassere anlegget der det egner seg best, og i noen tilfeller kan man spare penger på å oppgradere til et fellesanlegg.  

Sone 1 (nedbørfeltet til Risa) 29.05.2018.

Presentasjon ved NIBIO.

Presentasjon ved Vannområdet Hurdalsvassdraget/Vorma.

Presentasjon ved Eidsvoll kommune

Sone 2 (nedbørfeltet til Holsjøvassdraget) 12.02.2020.

Presentasjon ved Eidsvoll kommune.

Presentasjon ved NIBIO.

Presentasjon ved HUVO.

Sone 3 og 4 (nedbørfeltet til Stensbyelva og Nessa) 05.05.2022.

Presentasjon ved Eidsvoll kommune.

Presentasjon ved NIBIO.

Presentasjon ved HUVO.

Sone 5 og 6 (nedbørfeltet tilløpsbekker Vorma sør for Sundet og bekker Hurdalsjøen sør) 23.03.2023.

Presentasjon Eidsvoll kommune.

Presentasjon ved NIBIO.

Presentasjon HUVO.

Nyttige lenker om vannforvaltning og vannområder

 

Tømming av slam fra private avløpsanlegg

Kommunen plikter gjennom forurensningsloven § 26 jf. §§ 30 og 34, å sørge for tømming av avløpsslam fra alle typer private avløpsanlegg, med en eller flere tanker for oppsamling og rensing av avløpsvann, som tette tanker for toalettavløp, minirenseanlegg og slamavskillere.

Slamtømming utføres av Brødrene Stenskjær AS på vegne av kommunen.    

Lokal tømmeforskrift

Kommunen har utarbeidet en lokal tømmeforskrift.  

Forskriften omfatter hvordan kommunen innretter sin tømmetjeneste, blant annet hvordan tømming gjennomføres, krav til adkomst og tømmehyppighet.

Forskriften gjelder for alle eiendommer i Eidsvoll kommune som er registrert i grunnboken med eget gårds- og bruksnummer, og som har innlagt vann, men som ikke er tilkoblet kommunalt avløpsnett. 

Tømmeplan

Avløpsanleggene fordeles på syv geografiske områder, også kalt roder, og det settes opp årlige tømmeplaner. Informasjon om tømmingen blir også kunngjort ved utsendelse av sms og på kommunens hjemmeside, før oppstart i hver rode. 

Tømmeplan for 2024:

Rode Område Tømmes i uke
3 Stensby, Dokken, Ås 12 - 17
1 Feiring 17 - 18
2 Morskogen, Langset, Habberstad 19 - 21
4 Gullverket 22 - 24
6 Vilberg og Frilset 25 - 27
  sommerliste juli
7 Finstad, Strand, Dal 31 - 38 
5 Eidsvoll Verk, Bøn, Råholt 39 - 43

Det kan bli små justeringer av tømmeplanen gjennom året.

Septikrenovatør sender sms-kvittering etter tømming.  

Tømmehyppighet

Kommunen er ansvarlig for rutinetømming av alle private avløpsanlegg, også kalt rodetømming, med unntak av tette tanker. 

Tømmehyppighet for mindre avløpsanlegg er avhengig av type avløpsanlegg/tømmeanordning, se § 6 i lokal slamtømmeforskrift. I spesielle tilfeller kan kommunen bestemme en annen tømmehyppighet.

Frekvensen for hvert enkelt anlegg er basert på om det gjelder bolig eller fritidsbolig, når anlegget fikk ferdigattest (første gang), tømmehistorikk og vilkår om slamtømming i utslippstillatelsen. 

Minirenseanlegg

Kommunen tok over administrasjon av tømming av minirenseanlegg 01.01.2024. Minirenseanlegg skal tømmes årlig etter oppsatte områder  som andre mindre avløpsanlegg. Ved ekstratømminger utover dette bestiller anleggseier dette ved å ringe kommunal septiktelefon. 

Eiere av minirenseanlegg tilknyttet fritidsboliger kan søke om fritak fra årlig tømmefrevens, og få innvilget tømming annethert år for en periode. Og kun hvis leverandør/servicefirma anbefaler dette.

Tette tanker

Tette tanker tømmes etter behov, og eier bestiller dette selv ved å kontakte kommunal septiktelefon. Dette gjelder også om det er behov for en ekstratømming, hastetømming eller sluttømming av septiktank.

Tilrettelegging for tømming av slam

Det skal ikke plasseres gjenstander på kumlokk. Overdekking av kumlokk med snø, is, jord, løv, gress, grus osv, må fjernes av abonnenten før tømming kan utføres. Dersom anlegget ligger bortgjemt under hekk, terrasse, garasje eller andre konstruksjoner må det gis beskjed om dette til kommunen.

Dersom anlegget befinner seg i område med inngjerdede dyr som hunder, hester eller sauer m.m., må dette gis beskjed om til kommunen. Dersom husdyr forhindrer adkomst til tanken kan det medføre gebyr for manglende tilrettelegging.

Atkomstveg skal ha styrke, bredde, kurvatur, og stigningsforhold egnet for kjøring med tømmebil. Tømmebilen må kunne snu forsvarlig eller rygge inn uten problemer.

Ved tømming om vinteren skal vegen og eventuell snuplass være brøytet og om nødvendig strødd.

Abonnenter som ikke har klargjort anleggene for tømming kan bli fakturert et oppmøtegebyr i henhold til gjeldende gebyrregulativ, vedtatt i kommunestyret.

Eksempler på manglende tilrettelegging

Eksempel på tilfredsstillende tilrettelegging av kumlokk

   

Unntak og fritak

Eiendom som av særskilte grunner ikke produserer avløp over lengre periode enn 6 måneder, kan etter søknad innvilges midlertidig fritak fra ordningen beskrevet i §7. Anlegg som ikke skal være i drift skal tømmes. Eier skal gi beskjed til kommunen umiddelbart om endringer i bruksforhold av eiendommen.

Som vilkår for midlertidig fritak krever kommunen plombering av innvendig stoppekran. Eier skal betale for plomberingen, og ingen andre enn kommunen har rett til å bryte den.

Fritak for gebyr for utført tømming innvilges ikke.

Kommunen kan etter skriftlig søknad innvilge dispensasjon fra planlagt tømmefrekvens dersom anlegget er lite i bruk.

Ved tilkobling til kommunalt avløpsnett, rivning av bygning eller annet som fører til permanent opphør av tømming, skal abonnent sørge for sluttømming, og søke om opphør av gebyrer.  

Kommunal septiktelefon: 95 02 99 09

Kommunal septiktelefon benyttes ved bestilling av tømming av tette tanker, ekstratømminger, hastetømminger og sluttømminger kl. 08.00 - 15.30 på hverdager. 

Publisert: 28.02.2024 14:42:37
Sist endret: 16.09.2024 12:23

Publisert: 28.02.2024 14:42:37
Sist endret: 16.09.2024 12:23

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?